Слухопротезування дітей
Слухова допомога дітям на сьогоднішній день може надаватися з будь-якого віку, навіть новонародженим.
Якщо при огляді дитини лікарем виявляються найменші відхилення від норми, слід негайно звернутися до лікаря-сурдолога. Дуже важливо відразу серйозно і відповідально підійти до вирішення цього питання, тому що від нього залежатиме майбутнє маленької людини. Адже у міру зростання малюка, відбувається безпосередньо залежне від слуху формування його мови, розумових здібностей, поведінки. Треба розуміти і пам’ятати, що в подальшому дитині доведеться адаптуватися до життя в соціумі, спілкуватися з однолітками, здобувати освіту, професію. Тому важливо якомога швидше надати йому слухову допомогу.
Більше, ніж 12 тисяч пацієнтів різного віку вже пройшли в Центрі Слуху «Беттертон» комплекс програм з надання допомоги. Найменшому пацієнту на момент реабілітації було всього 3 місяці.
За роки свого існування, спираючись на знання відомих світових медустанов, працівники Центру «Беттертон» спроектували цілий ряд заходів для вирішення проблем у дітей з приглухуватістю, використовуючи дані доказової медицини.
Комплекс аудіологічної допомоги дітям включає в себе кілька моментів:
- діагностування слуху;
- вибір апарату для корекції слуху;
- установка та налаштування апаратів;
- консультування і підготовка родичів;
- комплекс заходів для домашнього навчання та регулярні заняття з сурдопедагогом;
- моніторинг і проведення корекції слухопротезування.
Постійне, чітке, точне виконання всіх пунктів, перерахованих в комплексі, є запорукою успішного результату.
Проведемо невеликий огляд по кожному етапу.
Діагностика слуху
Проводиться дослідження слуху для того, щоб визначити ступінь відхилення показників від норми і поставити діагноз. У ході діагностики виявляються схильності та причини захворювання, оцінюються мовнослуховий розвиток дитини і фактори ризику прогресування у нього хвороби. Також зазвичай паралельно проводяться огляди та консультації суміжних спеціалістів.
Комплексне діагностування слуху у дитини включає в себе:
- вивчення протікання вагітності і пологів мами, особливостей росту малюка і того, як він розвивався, які переніс захворювання;
- збір даних про можливе спадкування хвороби від глухих або туговухих родичів;
- огляд горла, вуха, носової порожнини;
- тестування мами і тата щодо поведінки малюка на видаваний звук;
- планування діагностування персонально для кожного;
- дослідження методом суб’єктивної акуметрії, застосовуючи стандартну форму або ігрову, що дозволяє вік дитини;
- використання методів об’єктивної акуметрії: імпедансна аудіометрія, реєстрація амоакустичної емісії на продукті спотворення (ОАЭПИ), затримана отоакустическая емісія (ЗВОАЭ), фіксація коротких латентних слухових викликаних потенціалів (КСВП) по клацанню, оцінювання ступеня зниження слуху за допомогою реакції КСВП на тональні сигнали;
- призначення, якщо це потрібно, додаткової діагностики: КТ, МЯР, консультування у вузькопрофільних спеціалістів (офтальмолога, хірурга, генетика, лікаря-кардіолога, спеціаліста з ендокринології);
- огляд сурдопедагога для оцінювання рівня слуху та мовлення дитини;
- аналіз ефективності СА, який вже є у дитини, або кохлеарного імпланта (при наявності).
- встановлення діагнозу;
- прийняття рішення про необхідність протезування, призначення хірургічного або медикаментозного лікування;
- вибір терапії та планування відновлення слуху в залежності від ступеня порушень;
- якщо потрібно, то призначається терапія супутніх захворювань.
Підбір слухових рішень
За підсумками діагностування і клінічних показань існують заходи, які здійснюються на цьому етапі.
Вибір методу протезування:
- бінауральний, є найбільш наближеним до природного;
- монауральний (на 1 вухо) використовується для того вуха, де прогнозується найбільш позитивний результат;
- бімодальний використовується в парі з вже наявним кохлеарним імплантантом.
Вибір типу СА:
- малюкам зазвичай призначають стандартні завушні або мінізавушні СА;
- старшим дітям встановлюють індивідуальні СА (внутрішньовушні і внутрішньоканальні), які виготовляються за вушними зліпками.
Моделі СА вибираються у відповідності зі ступенем втрати слуху і віком дитини:
- для дітей розробляються завушні цифрові апарати для корекції слуху. Вони відмінно посилюють високі частоти сигналів мови, завдяки чому у дитини добре розвиваються слухомовні навички. Педіатричні СА обладнуються гаком для фіксації, а також акустичним фільтром, який згладжує вихідні частоти;
- для дитячого протезування зазвичай застосовуються апарати з набором додаткових функцій, таких як вхід для з’єднання з системами FM і ПК, а також пристосування, що дозволяє працювати зі Стримером;
- найменшим пацієнтам краще користуватися апаратами з індикацією і ізольованим батарейним відсіком.
Уточнення необхідних акустичних даних СА (рівень тиску звуку на виході, посилення акустики, характеристик частоти, компресійного тиску та інших параметрів) за допомогою особливого алгоритму розрахунку, враховуючи характеристики анатомії та стан слухового проходу, а також вік дитини.
Установка програмного забезпечення на цифрові моделі СА, відповідно до вимог, за допомогою оригінальної програми Starkey.
Виготовлення вушного зліпка.
Протезування та налаштування
Це наступний етап протезування, під час якого відбувається ось що:
- встановлюються і точно підганяються індивідуальні СА або стандартні апарати з індивідуальними вкладками. Виконується або бінауральне протезування (обидва вуха), або на одне вухо (бімодальне або моноуральне протезування).
- виконується інструментальна перевірка параметрів акустичних показників СА, інструментально встановлюється їх сообразність всім вимогам. Цей захід проводить сурдолог або технік-протезист.
- верифікація правильного сприйняття і розуміння дитиною різних звуків, які посилюються СА. Проводить сурдопедагог.
- Якщо потрібно, проводиться регулювання апарату у відповідності з показаннями апаратної діагностики або відгуками на різні звуки.
Підготовка батьків
Після проведення діагностики та протезування, спеціалісти ознайомлюють батьків (опікунів) з результатами і координують план подальших дій під час експлуатації СА. Які питання зачіпає лікар-сурдолог?
- підсумовує проведену роботу;
- залишає рекомендації, пов’язані зі звиканням дитини до СА;
- проводить інструктаж про те, як правильно користуватися СА та його аксесуарами;
- рекомендує заходи, попереджуючі можливе погіршення слуху.
З сурдопедагогом затверджується план подальших занять дитини в Центрі «Беттертон». Також він консультує з приводу домашніх занять і дає методичні рекомендації.
Контроль за ефективністю слухопротезування
Після встановлення апарату для корекції слуху, дитині потрібно спостереження спеціаліста. Потрібно відразу стати на облік і дотримуватися рекомендованого плану заходів, що проводяться.
Які завдання включає в себе контроль в Центрі «Беттертон»?
- Моніторинг за змінами і/або різницею порогів чутності та інших слухових параметрів, тим більше якщо дитина, наприклад, перенесла інфекційне захворювання, яке небезпечне для органів слуху.
- Регулювання СА, якщо це необхідно.
- Регулярний догляд за вушними вкладишами і своєчасна їх заміна при необхідності.
- Моніторинг показників формування слуху та мови.
- Заміна апарату (якщо потрібно) на найбільш підходящий, а також зміна тактики і методів слухомовної реабілітації.
- Контроль за вухами і носоглоткою, а також своєчасне їх лікування.
Розклад візитів в Центр «Беттертон» складається персонально. Після установки СА необхідно:
- приходити на огляд чотири рази протягом першого року;
- приходити на огляд два рази на рік протягом другого року;
- бути в Центр щорічно після 2 років;
- обов’язково з’являтися на прийом після деяких захворювань, особливо якщо вони носили інфекційний характер.
Планове відвідування передбачає:
- консультування батьків лікарем-сурдологом (запис на https://bettertone.com.ua/uk/service/surdolog);
- діагностику слуху, при якій застосовується метод суб’єктивної акуметрії;
- профілактичний огляд СА, який проводить технік-протезист на слух і/або за допомогою апаратури;
- сервісне обслуговування та ремонт слухового рішення, якщо виникає необхідність;
- аналіз та оцінка ефективності протезування на підставі відповідей батьків, які вони залишають при анкетуванні;
- консультування сурдопедагогом.